Youtubes bästa klipp – topplista vecka/månad/år
13Nov/180

Så har Youtube förändrat skönhetsindustrin

Detta är en annons

Nyligen lanserade den omåttligt populära bloggaren, TV-personligheten och vloggaren Bianca Ingrosso sitt alldeles egna skönhetsmärke CAIA Cosmetics. Trots att produkterna inte når webbutik förrän den 20 november har märkets instagramkonto redan 29,2 tusen följare. Bianca som säger sig vara en riktig skönhetsnörd uttalade, i samband med CAIA-lanseringen, att hennes brinnande intresse för smink ligger bakom märket, och att hon spenderat otaliga sömnlösa nätter framför sminktutorials på Youtube.

Realiteten är att Youtube har ändrat skönhetsindustrin på ett märkbart sätt. 2017 hade kanalen 88 biljoner visningar på sin sida inom området för smink och skönhet. Traditionella skönhetsmärken som publicerar eget innehåll på Youtube står för 3 procent av det totala antalet visningar, medan enskilda skönhetsvloggare dominerar med cirka 97 procent av de skönhetsrelaterade visningarna.

 

En stor anledning till Youtubes ofantliga genomslag är givetvis att kanalen kan användas som ett verktyg för att lära sig olika saker av intresse. I detta avseende är det inte bara sminkfantasterna som utnyttjar dess fördelar. Även andra branscher delar med sig av sina tips och tricks här, en mycket populär sådan är underhållnings- och spelbranschen. Det är inte ovanligt för spelare av Fortnite, online casino och spel såsom League of Legends, eller till och med entusiaster från Bingo.com att publicera tutorials där de förklarar strategier och framgångsmetoder för sina tittare.

 

För att återgå till skönhetsbranschen så har de största aktörerna på marknaden insett att de måste ta hjälp av Youtubers och vloggare för att nå ut till de yngre konsumenterna. Numer är det därför vanligt att vloggare får nya produkter skickade till sig för användning i tutorials, och att vloggarna används som ambassadörer för olika märken i exponeringssyfte. L’Oreal Paris använde sig nyligen av vloggarna Rosie Bea och Jennie Jenkins i en kampanj som avser dess True Match foundation. Även väl ansedda MAC Cosmetics använder sig av liknande metoder och har anlitat Patrick Starr (som har hisnande 3.8 miljoner prenumeranter på sin Youtube-kanal) för att hjälpa till att lansera fem nya sminkkollektioner.

 

Hur skönhetsindustrin och dess samarbete med digitala aktörer utvecklas framöver återstår att se. Realiteten är dock att makten över sminkkonsumenterna på relativt kort tid har förflyttats från ett fåtal prestigefyllda bolags marknadsförings- och brandingavdelningar till enskilda individer med engagerade och köpstarka anhängare. För de bolag som är intresserade av att fortsätta växa globalt är det därmed av allra största vikt att hålla sig uppdaterad med den allra senaste utvecklingen gällande sociala medier och Youtube.

0
Filed under: Samarbete Leave a comment
Comments (0) Trackbacks (0)

No comments yet.


Leave a comment

No trackbacks yet.