Youtubes bästa klipp – topplista vecka/månad/år
11Dec/180

Livestreama spel på Youtube

I samarbete med Innovative company

Det är många som drömmer om att streama på Youtube Gaming för att så småningom kunna leva på sitt spelintresse. Professionella kreatörer som streamar sitt spelande och lyckas få många tittare kan bli enormt framgångsrika. Idag är det dessutom lättare att skapa sitt innehåll än någonsin förr eftersom tekniken som krävs har blivit billigare och proffsigare än tidigare.

Men även om man är en riktigt bra gamer är konkurrensen om publiken stor. Framgångssagor som hur bra det gick för den svenska streamern Pewdiepie inspirerar många som drömmer om att gå samma bana. Felix Kjellberg, som han egentligen heter, har idag strax över 72 miljoner följare. Han började sin karriär med att live-streama olika videospel och utvecklade sedan sin kanal till att kombinera spel med mer humoristiskt innehåll. Det uppskattas att han har cirka fem miljoner tittare per video och hans egenkapital uppgår till hela 20 miljoner dollar.

Även stora mediekanaler som Youtube, Twitch och Facebook vill vara nummer ett när det kommer till den här typen av innehåll. Även om Youtube fortfarande är en av plattformarna där det streamas allra mest finns det idag många som konkurrerar om den här typen av kreatörer och publik. Twitch är idag den största plattformen för spelstreaming på nätet och år 2014 såldes plattformen till Amazon för närmare 1 miljard dollar. Enligt företaget själva har de över 100 miljoner användare per månad. Twitch är dessutom huvudkanalen för turneringar inom e-sport.

Under 2017 ökade Youtube Gaming med hela 343 procent, men de som tittade var enbart hälften så många jämfört med antalet på Twitch. Under 2018 har Twitch ökat sin tittarskara med 21 procent, medan streamingdelen på Youtube minskade med 12 procent under samma period. 2018 har dock varit Youtubes allra bästa år för den här typen av content. Siffror visar att tjänsten hade 200 miljoner inloggade användare som tittade på live-streaming av spel dagligen.

Det uppskattas att det är totalt 500 miljoner personer runt hela världen som ser på spelstreaming varje år över alla tillgängliga plattformar. På grund av dessa höga siffror försöker även Facebook att komma in i matchen och bli attraktivt för spelarna. Strategin för att lyckas är att lansera ett officiellt program för samarbete till utvalda kreatörer. De som väljer att samarbeta med den sociala mediejätten kommer att bli betalda för att använda Facebooks egen teknologi för livestreaming. Än så länge är det dock Youtube och Twitch som lockar till sig allra mest streamers och medföljande publik.

 

Allt går att streama: från Fortnite till casino

Den stora mängden hängivna tittare har lett till att spelstreaming idag är en av de viktigaste marknadsföringskanalerna för speltillverkare. Tidigare har många spelare hittat nya spel genom traditionella marknadsföringskanaler, recensioner eller genom att läsa en topplista med nya spelbolag. Idag hittar majoriteten av unga spelare istället sina nya spel genom att se på streamers. Det går att streama alla olika typer av spel, men självklart har kreatörerna större chans att få många tittare om de väljer att spela något som är populärt.

 

Allt från casinospel till actionspel lockar publik. Allra störst just nu är datorspelet Fortnite. Tillverkaren Epic meddelade i februari 2018 att 3,4 miljoner spelade Fortnite samtidigt, men nu har det rekordet slagits och i december 2018 spelade uppnåddes smått otroliga 8,3 miljoner. Det är många influencers som vill jobba med Fortnite, vilket grundar sig i att spelets popularitet garanterar att streamern får många tittare. Många spelbolag vill att deras spel ska streamas, eftersom de då får mer publicitet och därmed ökad försäljning. Det finns dock några undantag. Nintendo gör det till exempel svårt för kreatörer att tjäna pengar på att skapa innehåll med deras spel. Dessutom kräver dem att en kanal enbart får visa Nintendo-spel och man får inte några Youtube-pengar om andra spel visas.

0
Filed under: Samarbete Leave a comment
Comments (0) Trackbacks (0)

No comments yet.


Leave a comment

No trackbacks yet.